Statut UKS Dwójka
STATUT UCZNIOWSKIEGO KLUBU SPORTOWEGO "DWÓJKA" SIEDLCE
Rozdział 1
Nazwa, teren działania, siedziba i charakter prawny
§ 1
Uczniowski Klub Sportowy "Dwójka", zwany dalej "Klubem", jest stowarzyszeniem zrzeszającym uczniów Szkoły Podstawowej Nr 2 i Publicznego Gimnazjum nr 2 w Siedlcach, innych szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponad gimnazjalnych, rodziców uczniów, nauczycieli i sympatyków.
§ 2
- Terenem działania Klubu jest miasto Siedlce.
- Siedzibą Klubu jest Publiczne Gimnazjum Nr 2 w Siedlcach ul. Szkolna 2.
§ 3
W rozumieniu art. 7 ust. 4 i 5 Ustawy o Kulturze Fizycznej Klub jest stowarzyszeniem zarejestrowanym i z tego tytułu podlega ewidencji oraz posiada osobowość prawną.
§ 4
Klub działa zgodnie z ustawą o kulturze fizycznej, ustawą - "Prawo o stowarzyszeniach", ustawą o systemie oświaty oraz własnym statutem.
Klub może być członkiem okręgowych i regionalnych związków sportowych oraz ogólnopolskich związków sportowych.
§ 5
Klub używa pieczęci, godła, flagi, barw, odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział 2
Cel zadania i środki działania
§ 6
Celem Klubu jest:
- Planowanie i organizowanie pozalekcyjnego życia sportowego uczniów w oparciu o możliwości obiektowe i sprzętowe szkoły i własne Klubu oraz o pomoc organizacyjną i materialną rodziców i sympatyków Klubu.
- Angażowanie uczniów do różnorodnych form aktywności ruchowej, gier i zabaw dostosowanych do wieku, stopnia sprawności i zainteresowań sportowych.
- Uczestniczenie w imprezach sportowych organizowanych na obszarze działania samorządu terytorialnego i poza nim.
- Organizowanie zajęć sportowych dla uczniów w celu wszechstronnego rozwoju ich sprawności fizycznej i umysłowej.
- Organizowanie działalności sportowej ze szczególnym uwzględnieniem funkcji profilaktycznych, zdrowotnych, integracyjnych i rehabilitacji.
- Organizowanie uczniom różnorodnych form współzawodnictwa sportowego.
- Kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo w realizacji zadań sportowych Klubu.
- Uczestniczenie w różnych formach działalności statutowej na terenie miasta, gminy, powiatu, województwa, kraju i zagranicy.
§ 7
Klub realizuje swoje zadania statutowe we współdziałaniu z Dyrektorem Szkoły, Radą Szkoły, związkami sportowymi, klubami sportowymi, władzami samorządowymi i sportowymi.
§ 8
Klub opiera swą działalność przede wszystkim na pracy swoich członków i działaczy oraz pomocy rodziców i uczniów.
Rozdział 3
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 9
Członkowie Klubu dzielą się na:
- zwyczajnych,
- wspierających.
§ 10
- Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być uczniowie Szkoły Podstawowej Nr 2 w Siedlcach, Publicznego Gimnazjum nr 2 w Siedlcach, innych szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponad gimnazjalnych, rodzice i nauczyciele, którzy złożą pisemną deklarację, zapłacą wpisowe i zostaną przyjęci przez Zarząd Klubu.
- Małoletni mogą być członkami Klubu za zgodą ich przedstawicieli ustawowych.
§ 11
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
- Uczestnictwa w Walnych Zebraniach Klubu z biernym i czynnym prawem wyborczym, z ograniczeniami określonymi w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy - "Prawo o stowarzyszeniach",
- Zgłaszania propozycji i wniosków wobec władz Klubu,
- Uczestnictwa w zawodach i imprezach sportowych organizowanych przez Klub,
- Korzystania z wszelkich urządzeń Klubu na zasadach określanych przez Zarząd Klubu,
- Korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu.
§ 12
Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, które popierają cele Klubu, zostaną przyjęci przez Zarząd i zadeklarują pomoc materialno - finansową dla Klubu.
§ 13
Członkowie wspierający mają prawo do:
- Uczestniczenia bezpośrednio lub poprzez swoich delegatów w Walnych Zebraniach Klubu,
- Zgłaszania wniosków i propozycji wobec władz Klubu,
- Korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu.
§ 14
Do obowiązków członków Klubu należy:
- Branie czynnego udziału w działalności Klubu,
- Przestrzeganie postanowień statutu i uchwał władz Klubu
- Godne reprezentowanie barw Klubu,
- Płacenie składek na zasadach ustalonych przez Walne Zebranie Klubu.
§ 15
Członkostwo w Klubie ustaje poprzez:
- Dobrowolne wystąpienie zgłoszone na piśmie do Zarządu
- Skreślenie z listy członków uchwałą Zarządu w przypadku:
- umyślnego naruszenia postanowień statutu,
- nie brania udziału w działalności statutowej Klubu przez okres 12 miesięcy,
- Działania na szkodę Klubu,
- Rozwiązanie się Klubu.
Rozdział 4
Władze Klubu
§ 16
- Władzami Klubu są:
- Walne Zebranie Klubu,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
- Kadencja Władz trwa 2 lata. Wybór Władz następuje w głosowaniu tajnym
- Uchwały wszystkich Władz Klubu zapadają zwykłą większości głosów o ile postanowienia statutu nie stanowią inaczej.
§ 17
- Walne Zebranie Klubu jest najwyższą władzą Klubu i może być zwyczajne i nadzwyczajne.
- Walne Zebranie Sprawozdawczo-Wyborcze Klubu zwoływane jest przez Zarząd raz na 2 lata.
- Walne Zebranie Sprawozdawcze zwoływane jest przez Zarząd raz na rok.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu zwoływane jest przez Zarząd Klubu:
- z własnej inicjatywy,
- na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- na wniosek 13 ogółu członków.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu odbywa się nie później niż w ciągu miesiąca od złożenia wniosku lub podjęcia uchwały i obraduje nad sprawami dla których zostało zwołane.
§ 18
- Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Klubu należy:
- uchwalanie programów sportowej, organizacyjnej i finansowej działalności Klubu,
- rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- uchwalanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium dla Zarządu Klubu,
- wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- podejmowanie uchwał o zmianie statutu lub rozwiązani Klubu,
- ustalanie wysokości i trybu płacenia składek członkowskich,
- rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zgromadzenia Klub.
- Walne Zebranie Klubu jest prawomocne w pierwszym termin: przy obecności co najmniej 12 członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu.
- W Walnym Zebraniu Klubu mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez Zarząd.
§ 19
- Zarząd Klubu składa się z 3 członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu, Prezesa, zastępcy Prezesa, Sekretarza.
- Zebrania Zarządu Klubu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż jeden raz na trzy miesiące.
- Do ważności uchwał Zarządu Klubu konieczna jest obecność co najmniej 12 liczby członków Zarządu, w tym Prezesa, zastępcy Prezesa lub Sekretarza.
- W okresie pomiędzy posiedzeniami Zarządu jego uprawnienia przysługują Prezesowi, działającemu wspólnie z zastępcą Prezesa i Sekretarzem.
§ 20
Do zadań Zarządu Klubu należy kierowanie bieżącą działalnością Klubu w okresach pomiędzy Walnymi Zebraniami Klubu, a w szczególności:
- Reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
- Wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Klubu,
- uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych,
- powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych,
- przyjmowanie i skreślanie członków,
- zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- składanie sprawozdań z działalności Klubu.
§ 21
- Członek Zarządu Klubu może być zawieszony w czynnościach lub odwołany ze składu Zarządu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze statutem bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu.
- Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu członka Zarządu podejmuje Zarząd większością głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Usunięty lub zawieszony członek Zarządu ma prawo odwołań; się do Walnego Zebrania Klubu w ciągu 30 dni od podjęcia uchwały o usunięciu lub zawieszeniu.
§ 22
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Klubu.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu. Liczbę członków Komisji Rewizyjnej ustala każdorazowo Walne Zebranie Klubu.
- Komisja wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Sekretarza.
- Komisja Rewizyjna działa w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Walne Zebranie Klubu.
- Do czynności Komisji Rewizyjnej należy:
- przeprowadzanie okresowych kontroli działalności statutowej i finansowej Klubu,
- wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadku stwierdzenia uchybień w działalności, określenie terminów oraz sposobów ich usunięcia,
- składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym Zebraniu Klubu oraz stawianie wniosku o udzielenie lub udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi,
- składanie zastrzeżeń w stosunku do projektowanych uchwał, postanowień i przedsięwzięć Zarządu, jeżeli Komisja dojdzie do wniosku, że spowodują one lub mogą spowodować nieprawidłowości w działaniu Klubu,
- występowanie z żądaniem zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubu, względnie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu w przypadkach stwierdzenia niezgodnych z prawem lub Statutem bądź istotnymi interesami Klubu działań Zarządu.
§ 23
- Członek Komisji Rewizyjnej może być zawieszony w czynnościach lub odwołany z jej składu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze Statutem, bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu.
- Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu członka Komisji Rewizyjnej podejmuje Komisja Rewizyjna większością głosów przy obecności co najmniej 12 uprawnionych do głosowania.
- Odwołany lub zawieszony członek Komisji Rewizyjnej ma prawo odwołać się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 30 dni od podjęcia uchwały o odwołaniu lub zawieszeniu.
§ 24
W przypadku powstania wakatu w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej - władzom tym przysługuje prawo dokooptowania nowych członków spośród członków Klubu. Liczba osób dokooptowanych nie może przekroczyć 13 pochodzących z wyboru.
Rozdział 5
Wyróżnienia i kary
§ 25
- Za aktywny udział w realizacji zadań Klubu przyznawane wyróżnienia i nagrody.
- Zasady oraz tryb przyznawania wyróżnień i nagród określa regulamin uchwalany przez Zarząd Klubu
§ 26
- W razie naruszenia postanowień Statutu lub uchwał władz Klubu - Zarządowi przysługuje-zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez Walne Zebranie Klubu - prawo wymierzania następujących kar:
- upomnienia,
- nagany,
- zawieszenia w prawach członka na okres 12 miesięcy.
- wykluczenia.
- Od uchwały Zarządu o ukaraniu, członkowi Klubu przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 30 dni.
- Uchwała Walnego Zebrania Klubu o ukaraniu jest ostateczna.
Rozdział 6
Majątek i fundusze Klubu
§ 27
- Na majątek Klubu składają się nieruchomości, ruchomości oraz fundusze.
- Na fundusze Klubu składają się:
- składki członkowskie,
- darowizny i zapisy,
- dotacje na zadania państwowe z zakresu kultury fizycznej zlecone klubowi,
- dotacje na zadania zlecone przez samorząd terytorialny
- dochody z majątku,
- dochody z działalności gospodarczej,
- inne wpływy.
§ 28
Dla ważności oświadczeń w zakresie praw, podejmowania zobowiązań majątkowych oraz udzielania pełnomocnictw wymagane są podpisy dwóch osób spośród następujących: Prezesa, zastępcy Prezesa, Sekretarza, dwóch upoważnionych członków.
Rozdział 7
Zmiana statutu i rozwiązanie się Klubu
§ 29
Zmiany statutu Klubu wymagają uchwały Walnego Zebrani Klubu podjętej większością głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
§ 30
- Rozwiązanie się Klubu może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Uchwała o rozwiązaniu się Klubu określa tryb likwidacji, oraz cel na jaki ma być przeznaczony majątek.
Na podstawie art. 61 ust. 2 pkt l ustawy z dnia 3 lipca 1984 roku o kulturze fizycznej (Dz.U. Nr 34, póz. 181) stowarzyszenie pod nazwą Uczniowski Klub Sportowy "Dwójka" w Siedlcach wpisano do rejestru stowarzyszeń kultury fizycznej i ich związków Wydziału Kultury, Sportu i Turystyki Urzędu Wojewódzkiego w Siedlcach pod numerem 157